퍼온~사유..!/인지와 언어.

[=] 인지부조화에 대한 소견(발췌)

온울에 2008. 5. 29. 11:14
COGNITIVE DISSONANCE

General Experimental Psychology Cognitive Dissonance Lab

The theory of cognitive dissonance

Cognitive Dissonance Theory, developed by Leon Festinger (1957), is concerned with the relationships among cognitions. A cognition, f o r the purpose of this theory, may be thought of as a 쿾iece of knowledge.?The knowledge may be about an attitude, an emotion, a behavior, a value, and so on. For example, the knowledge that you like the color red is a cognition; the knowledge that you caught a touchdown pass is a cognition; the knowledge that the Supreme Court outlawed school segregation is a cognition. People hold a multitude of cognitions simultaneously, and these cognitions f o rm irrelevant, consonant or dissonant relationships with one another.

Leon Festinger (1957)가 개발한 인지 부조화 이론은 인지들의 상관관계를 분석한다. 여기서 하나의 인지란 태도, 감정, 가치, 행동 등등에 관한 하나의 단편지식을 의미한다. 예를 들면,당신이 빨간 색깔을 좋아한다는 지식 (혹은 인식), touchdown pass를 잡았다는 지식, 대법원이 학교 분할에 대해 위법판정응 내렸다는지식 이런게 인지다. 사람들은 다수의 인지를 동시에 갖게 되는데, 이런 인지들은 서로 관련이 없을 때도 있고, 아니면 조화스럽게 혹은 부조화스럽게 관련된다.

Cognitive Irrelevance probably describes the bulk of the relationships among a person퉠 cognitions. Irrelevance simply means that the two cognitions have nothing to do with each other. Two cognitions are consonant if one cognition follows from, or fits with, the other. People like consonance among their cognitions. We do not know whether this stems from the nature of the human organism or whether it is learned during the process of socialization, but people appear to prefer cognitions that fit together to those that do not. It is this simple observation that gives the theory of cognitive dissonance its interesting f o rm.

개인에겐 관련되지 않는 인지 (Cognitive Irrelevance)가 아마도 대다수를 차지할 것이다. 이는 2개의 인지가 서로 아무런 관련이 없다는 것이다. 하나의 인지가 다른 인지를 따르거나 적합한다면 인지조화라고 한다. 일반적으로 사람들은 인지조화를 선호한다. 그 이유가 인간의 속성때문인지 혹은 사회화 과정에서 배우게 되는 것인지는 정확히 모르지만 사람들은 인지조화를 선호한다. 이런 단순한 이유로 우리는 인지 부조화 이론에 관심을 갖는다.

Two cognitions are said to be dissonant if one cognition follows from the opposite of another. What happens to people when they discover dissonant cognitions? The answer to this question f o rms the basic postulate of Festinger퉠 theory. A person who has dissonant or discrepant cognitions is said to be in a state of psychological dissonance, which is experienced as unpleasant psychological tension. This tension state has drivelike properties that are much like those of hunger and thirst. When a person has been deprived of food f o r several hours, he/she experiences unpleasant tension and is driven to reduce the unpleasant tension state that results. Reducing the psychological sate of dissonance is not as simple as eating or drinking however.

하나의 인지가 다른 인지의 반대를 따른다면 인지부조화라고 한다. 인지부조화가 생길 때 사람들은 어떻게 행동하는가? 이문제에 대한 해답이Festinger 이론의 기본 명제를 이루고 있다. 인지부조화의 사람은 심리적 부조화 상태에 빠지게 되며 이는 심리적으로 불쾌한 긴장상태를 의미한다. 이런 긴장상태는 기아 혹은 갈증의 상태와 비슷하다. 사람이 몇시간 (음식을 빼았겨서) 굶으면, 불쾌한 긴장상태를 경험하게 되고, 그로 생겨나는 불쾌한 긴장상태를 줄이려고 하게된다. 하지만 심리적 부조화 상태를 줄이는 것은 음식을 먹거나 물을 마시는 것처럼 간단하지가 않다.

To understand the alternatives open to an individual in a state of dissonance, we must first understand the factors that affect the magnitude of dissonance arousal. First, in its simplest f o rm, dissonance increases as the degree of discrepancy among cognitions increases. Second, dissonance increases as the number of discrepant cognitions increases. Third, dissonance is inversely proportional to the number of consonant cognitions held by an individual. Fourth, the relative weights given to the consonant and dissonant cognitions may be adjusted by their importance in the mind of the individual.

부조화 상태에 빠진 개인에게 개방된 대체적 선택들을 이해하기 위해서는 부조화 유발 규모에 영햐을 미치는 요소들을 알아야한다. 첫째, 가장 간단하게 부조화는 부조화 인지 정도에 비례한다. 둘째, 부조화 인지의 갯수에 비례한다. 셋째, 조화 인지의 갯수에 반비례한다.넷째, 부조화 인지와 조화 인지의 상대적 가중치는 개인의 마음속에 갖고 있는 중요성에 따라 결정된다.

If dissonance is experienced as an unpleasant drive state,the individual is motivated to reduce it. Now that the factors that affect the magnitude of this unpleasantness have been identified, it should be possible to predict what we can do to reduce it:

마음을 불편하게 만드는 인지부조화를 경험하면 우리는 그것을 줄이도록 노력해야한다. 이런 불편함의 크기애 영향을 미치는 요인들이 규명되었으니, 어떻게 줄이는 지를 예측할 수 있다.

• Changing Cognitions
If two cognitions ar discrepant, we can simply change one to make it consistent with the other. Or we can change each cognition in the direction of the other.

인지 바꾸기: 두개의 인지가 불일치하면, 일치하게 하든지, 하나의 인지를 다른 인지의 방향으로 바꾼다.

• Adding Cognitions
If two cognitions cause a certain magnitude of dissonance, that magnitude can be reduced by adding one or more consonant cognitions.

인지 더하기: 두개의 인지가 어느 정도 부조화를 이루면, 하나 이상의 조화된 인지를 더해서 그 정도를 줄일 수 있다.

• Altering importance
Since the discrepant and consonant cognitions must be weighed by importance, it may be advantageous to alter the importance of the various cognitions.

중요성 바꾸기: 부조화 인지와 조화 인지의 가중치가 그 중요성에 의해 결정되므로 여러 인지의 중요성을 바꾸는 게 도움의 된다.

The material above is the background reading f o r the Cognitive Dissonance Lab. These are excerpts from Frederick M. Rudolph퉠 page on Social Psychology. For a more detailed discussion on cognitive dissonance and related theories, visit  http//www.mindspring.com/~frudolph/lectuires/SOC/soc1.htm (인용소스)

대충 요약하자면 인간은 누구나 인지부조화에 빠진다는 것입니다. 광신자만 그런게 아니고 누구나 매일 인지부조화에 빠진 다는 거죠.

예를 들어서 구매후 인지부조화 구매 전의 인지 요소와 구매 후의 인지 요소가 상치될 때 발생한다. 예를 든다면 좋은 텔레비전전이라고 생각하여 비싼 값을 지불하고 구입하였는데 기대 밖으로 좋지 않다면 부조화가 발생하는 것이다. 이런 인지 부조화 때문에 사람들은 구매 전에 이런 부조화를 방지하기 위하여 노력하며, 또한 구매후에도 구매한 상품의 좋은 점을 강조하거나 선택하지 않은 상품의 좋은점을 일부러 간과하거나, 어느 상품을 선택하거나 그 결과는 비슷하리라고 생각함으로써 이러한 인지 부조화를 감소시키려고 노력한다

좀 더 일반화 시키면 우리가 어떤 대안을 선택 (alternatives) 시엔 그 선택을 합리화 하려는 인지부조화에 빠진다는 것이다.

[=]  http://goodking.new21.net/bbs/index.php